Τον είδα μπροστά στη ψαραγορά, να περιμένει μέχρι να καθαρίσει ο υπάλληλος την παραγγελία του. Ψάρι και γαρίδες. Έδωσα κι εγώ τη δική μου, άφησα τον Λάβη να περιμένει το λαβράκι και προχώρησα στο ψυγείο με τα γιαούρτια. Ένα γιαούρτι κι ένα καϊμάκι φρέσκο, όχι από βουβαλίσιο γάλα σαν τα καϊμάκια στα μυθιστορήματα της Πόλης και της Σμύρνης, ελληνικά και τούρκικα. Αγελαδίσιο γάλα για το καϊμάκι, που δεν είναι τίποτα άλλο από πηκτή πηκτή κρέμα. Το είχε μπερδέψει μια φορά ο λάβης με γιαούρτι, και όμως το λάτρεψε.
Το μυαλό μου είχε μείνει στον πενηντάρη κύριο που περίμενε μπροστά από τον λάβη. Είχα ξαναδεί τα μάτια του, το βλέμμα του. Κανονικά έπρεπε να σκέφτομαι πώς θα ξέμπλεκα την επομένη από μια επαγγελματική υποχρέωση αλλά κόλλησα. Το ΄χω κι αυτό το κακό. Αν δεν μπορώ να θυμηθώ κάτι, χάνω τον ύπνο μου. Ό,τι και να κάνω, παράλληλα σκέφτομαι, προσπαθώ να θυμηθώ. Και φυσικά η φώτηση θα έρθει από μόνη της όταν θέλει. Στα επόμενα δευτερόλεπτα μετά που θα έχω παραιτηθεί από την πάλη με τη μνήμη.Μπροστά από τα ράφια με τα πουργούρια, τα πράσινα μάτια έψαχναν για φασόλια. Σα να ένιωσε το βλέμμα μου πάνω του, γύρισε και με χαιρέτησε. Στα ελληνικά. Προηγουμένως όμως μιλούσε με τον ψαρά στα τούρκικα.
- Χαίρε Μαρία.
-Συγγνώμη;
-Έτσι δεν λέμε στης Παναγίας;
-δεν γνωρίζω... (αλήθεια, τί λέμε στον Ευαγγελισμό;Οι Παγοχωρίτες λένε Άβε Μαρία αντί για Καλημέρα.)
Θυμήθηκα. Γέμισε λιβάνι το τούρκικο μπακάλικο. Κεριά που σβήνουν. Αρώματα γυναικών και κολώνιες μεσήλικων ανδρών.Εκκλησία. Ορθόδοξη, δική μας Εκκλησία, σε ένα παγωμένο κτίριο ντόπιο. Ούτε καν θρησκευτικό...
Είναι ο ίδιος άντρας που είδα δύο Κυριακές συνεχόμενες. Να φθάνουμε ταυτόχρονα στην Εκκλησία, αυτός όμως να μένει στην είσοδο, ν΄ανάβει το κεράκι του, να στέκεται τρέμοντας, να μουρμουράει μια προσευχή που την άκουγε μόνος του- και ο Θεός προφανώς-και να φεύγει. Μέσα στην σιωπή.
Είχα γυρίσει την δεύτερη Κυριακή να τον δω, να τον ψάξω. Διότι δεν τον είχα δει πουθενά στο εκκλησίασμα. Και ακριβώς αυτό το αμπελόφυλλο είχα προσέξει. Να τρέμει, να γεμίζει δάκρυα, αγκαθωμένα...όποιος έχει δει ποτέ άνδρα να κλαίει-άνδρα όχι αγόρι!-καταλαβαίνει. Τα σκούπισε με το μαντήλι του, πριν ελευθερωθούν στα βλέφαρα. Έκανε τον σταυρό του, κι έφυγε.
Μια ώρα διαδρομή και μια ώρα επιστροφή. Για να κάνει τον σταυρό του; Γεμίζει έτσι την ψυχή του;
Κατάλαβε πως θυμήθηκα και είχα ερωτήσεις.
-Ρωμαίος είμαι. Από τους λίγους που μέναμε στη γη μας. Τούρκεψε ο λυκοπάππος μου να γλυτώσει.
-Καταλαβαίνω.
- Απόθανε απ΄το κακό του. Μαθίσαμε όμως το ευαγγέλιο, το ξεραν απ΄έξω ο κύρης μου τζι η μάνα μου. Μάθισα ρωμαίικα στην Αλεμάνια, ελληνικά.
-Ναι...
-Τη λειτουργία. Τερώ λίγο και φεύγω. Αλλά με την οικογένεια στην Πόλη, δεν μπορούμε ακόμη να γίνουμε Χριστιανοί. Λακτεί η Τουρκιά τους Χριστιανούς, άλλο τί λένε στους Παγοχωρίτες.
- Αλλάζει όμως, δεν αλλάζει;
-Αργά αργά. Μα προσέχουμε.
Διέκοψε την εξομολόγηση του ο Λάβης. Δώσαμε τα χέρια, συστηθήκαμε.
Ρώτησε αργότερα το ίδιο βράδυ ο Λάβης γιατί τον κύριο τον λένε και Φερίτ και Γιώργο. Του θύμισα τον άλλο Έλληνα, που είχαμε γνωρίσει στο παιχνίδι Σερβίας-Τουρκίας. Κατάλαβε. Δεν σχολιάσαμε περισσότερο.
Φερίτ για τη νέα θρησκεία, Γιώργος σαν τον πάππο του, οικογενειακό μυστικό, κληρονομιά προφορική. Παράδοση.
Δεν ξέρω τί είναι πιο ιερό, η γη σου ή η πίστη (ιδεολογία)σου. Τί θα άφηνες για να σώσεις τους αγαπημένους σου; Δυο ρίζες μπλεγμένες η μια μέσα στην άλλη, αγκαλιασμένες. Επιβιώνεις και χωρίς ρίζες, σίγουρα αλλά για πόσο;Μέχρι να γεννήσεις καινούριες; Πόσο διαρκεί αυτό για έναν άνθρωπο;Για μια γενιά;Για ένα λαό;
Έχει σημασία;
Κι αν ναι, σε ποιό βαθμό;
Μου συνέβηκε κάτι παρόμοιο με έναν κλειδαρά. Πήρα τυχαία ένα τηλέφωνο από τον κατάλογο, ήρθε ένας κύριος, ξεκλείδωσε την πόρτα και όταν με άκουσε να μιλώ ελληνικά, μου έκανε 50% έκπτωση στην τιμή. Χριστιανορθόδοξος της Νότιας Τουρκίας..! Μετά άρχισε να εξιστορεί με έντονο ύφος το τι υπέφεραν. Δοκίμασα να φέρω κάποιες ενστάσεις, ότι ναι, όμως οφείλουμε να προσπαθούμε για ένα καλύτερο και ειρηνικό μέλλον ως γείτονες ή ως συμπατριώτες. Όμως, ο ίδιος ήταν ανένδοτος-"Δεν πρόκειται ποτέ να τα βρείτε με τους Τούρκους, ξέχασέ το", επέμενε. Οπότε κάποια στιγμή παραιτήθηκα, επειδή είχα να ανοίξω και αποσκευές από ταξίδι και αυτός έπρεπε να επιστρέψει στο κατάστημά του...
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν μπορώ καν να φανταστώ πόσο δύσκολο και σκληρό είναι, όταν αναγκάζεται ένας άνθρωπος, να επιλέξει ανάμεσα στη γη του ή τις ιδέες και τα πιστεύω του, για να επιβιώσει...
Συνήθως, οι περισσότεροι προτιμούν την ελευθερία με όποιο κόστος. Γι αυτό ίσως, υπάρχουν και τόσα εκατομύρια πρόσφυγες, εκτοπισμένοι και αυτοεξόριστοι...
Οι ρίζες, ως εκ θαύματος, αποδεικνύονται συχνά, πολύ ανθεκτικές στη φθορά του χρόνου και της απόστασης.
Σίγουρα οι αγαπημένοι είναι προτεραιότητα – έστω και αν αυτό ακούγεται εθνικά απρεπές. Και όταν έχεις και παιδιά, δεν πα να γαμηθούν *και* πίστη *και* πατρίδα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣκληρό το δίλημμα... σαν όλα τα ανθρώπινα διλήμματα...
ΑπάντησηΔιαγραφήΜόνο που να... έχω την αίσθηση ότι σ' αυτό το δίλημμα δεν διαλέγεις. Μοιάζεις να επιλέγεις την επιβίωση, αλλά κουβαλάς μέσα σου τις ρίζες σου που, γι' αυτό, γίνονται πιο βαθιές. Φαινομενικά τράβηξες τον ένα δρόμο, αλλά διατηρείς μέσα σου πιο πονεμένα αγαπημένο αυτό που -ας πούμε- απαρνήθηκες.
Νομίζω ότι τα περιστατικόά που αναφέρατε εσύ και η Λεμέσια, όπως και τα οικογενειακά μου ακούσματα μάλλον αυτό υπαινίσσονται...
ό,τι τζιαι να πω τωρά ενναν θεωρητικό. Εν ηξέρω πως εννα αντιδράσω άμαν τεθεί θέμα επιβίωσης. Το πιο πιθανόν εν ότι εννα τα ξηχάσω ούλλα (όπως είπεν ο στροβολιώτης) τζιαι που'φυειν φυειν για να γλυτώσω τζιαι εγώ τζιαι οι ανθρώποι που αγαπώ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣίουρα εν θα ήθελα να είμαι στη θέση του Φερίτ/Γιώργου. Εν νομιζω να το ήθελε κανένας τούτο.
υ.γ. άσχετο: λατρεμένο tacheles
Λεμέσια,
ΑπάντησηΔιαγραφήο κύριος που αναφέρεις είναι Έλληνας, Τούρκος ή Αραμαίος;
Για το κυπριακό μας, μακάρι να μπορούμε να τα βρούμε.Φοβάμαι όμως τη νοοτροπία των Τούρκων,όχι μόνο λόγω της μοντέρνας τους ιστορίας αλλά και με την τακτική που εφαρμόζει η επίσημη κοινότητα τους στην Γερμανία. Ο λάβης μου, που δεν έχει καμία σχέση, και λέει αν ως "φιλοξενούμενοι" στη Γερμανία, τα θέλουν όλα δικά τους, σκέψου τί έχουνε να κάνουνε στην Κύπρο.
Μακάρι να τα βρούνε σε μια ορθή πολιτική, βιώσιμη, και ο κόσμος μια χαρά συμβιώνει.
Για τις ρίζες δεν θα σχολιάσω τίποτα, ήθελα μόνο να διαβάσω τις γνώμες σας. :))))))))))))))))))))
Στροβολιώτη μου, άρα τί θα έκανες εσύ;Θα έμενες ή θα έφευγες;
Πώς σώζεις τους αγαπημένους;
Υπατία μου,
έτσι είναι, από όσα μαθαίνεις τελικά. Και τα μαθαίνεις μόνο από όσους έχουν επιβιώσει, είτε με τον ένα είτε με τον άλλο τρόπο.
Αππωμένη,
αχ αχ!!!Το ταχελές και το κτίριο ολόκληρο, βγαίνει πάλι σε δημοπρασία μέσα στον Απρίλη. Αν δεν καταφέρουνε να το αγοράσουν ή να εμποδίσουν την πώληση, φεύγουν όλοι οι καλλιτέχνες από εκεί...δεν ξέρω αν υπάρχει ανανέωση στην είδηση, έχει μερικές βδομάδες να διαβάσω τοπική εφημερίδα.
Κοίτα, πέραν του κύριου Φερίτ, γνωρίσαμε κι έναν άλλον κύριο, Πόντιος κι αυτός, ο οποίος είναι χαρούμενος που είναι Οθωμανός (όχι Τούρκος γιατί μας επεσήμανε πως μόνο 10% του πληθυσμού είναι Τούρκοι), ειδικά με τη μοντέρνα χώρα του Ερντογκάν. Παρ΄όλα αυτά συστήνεται ως Ρωμαίος Οθωμανός, και μιλάει τα ποντιακά αλλά έσπασε τις ρίζες γιατί τα παιδιά του δεν γνωρίζουν λέξη ελληνικά. Μόνο τουρκικά.
Όμορφη μας μέρα!
:))))))))))))))))))))
Θάλασσά μου μωβ,
ΑπάντησηΔιαγραφήαπ' ότι μου εξήγησε ανήκει στη συριακή μειονότητα.
Δυστυχώς, οι ευρωπαίοι πολιτικοί δεν είναι πάντα τόσο καλά ενημερωμένοι. Για παράδειγμα, ο οικολόγος/πρώην υπουργός εξωτερικών, Γιόσκα Φίσερ δήλωνε θαυμαστής του Ντενκτάς..!
συγκινητική ιστορία
ΑπάντησηΔιαγραφήδύσκολες εποχές. να εκτιμάμε αυτά που έχουμε. και εγώ θα άλλαζα τη θρησκεία αν είχα μόνο αυτές τις επιλογές αλλά με τι κόστος